Fortsat den 22. september 2014.
Bestyrelsen holdt møde den 20. september 2014.
På vores generalforsamling i juni 2014, blev det pålagt bestyrelsen at finde en løsning på parkeringsproblemet (på vejene og inde på grundene) - evt. ved oprettelse af Zoneparkering - Parkering Forbudt.
Bestyrelsen har ansøgt Sønderborg kommune om tilladelse til at lave Parkering Forbudt Zone i Lærkemose.
(Man må selvfølgelig holde parkeret inde på sit eget grundstykke).
Vi har fået denne tilladelse fra Sønderborg Kommune og politiet.
Det betyder, at der i nærmeste fremtid vil blive opsat to forbudstavler E 68/69 på kanten ved Landkanalen. (Umiddelbart i nærheden af Nabohjælp skiltet.
1 tavle i hver side, og på bagsiden af tavlerne (kan ses, når man kører ud af Lærkemose) vil der være en skråstreg - Zone parkerings forbud er ophørt.
Alle andre vejtavler vedr. standsning og parkering - skal pilles ned.
Betydning i det daglige:
Biler eller andre køretøjer må ikke parkere på Lærkemose fra nr. 112-195.
Politiet kan udstede bøder (girokort) hvis de er i vores område, og ser en ulovlig parkering.
Du skal ikke ringe til et bestyrelsesmedlem hvis du ser en ulovlig parkering.
( Vi har skriftlig tilladelse fra Sønderborg kommune til at have et Nabohjælp skilt)
Vedr.: Kubernes placering.
Det afgøres i nærmeste fremtid, idet Sønderborg Forsyning er ved at indkalde samtlige bestyrelser i Skovmose til et møde.
Vedr.:Vandløbssag.
Der ligger 7 klager hos Overtaksationskommissionen. De spærrer for det videre forløb. Afgøres om kort tid.
Bemærk:
1) Vores foreningskonto flyttes til Frøs. Det gamle pengeinstitut satte nogle betingelser, som vi ikke kunne godkende.
2) Bænke på stranden bliver renoveret til foråret.
3) Bemærk at vores formand har fået ny mail.
Johan
webmaster og sekretær
Den 23. juli 2014
Sønderborg kommune afd. Plan har den 3. juli 2014 godkendt vores nye vedtægter.
Vedtægterne kan du se ved at gå ind under VEDTÆGTER
De har følgende forslag til ændring af vedtægter § 12 A:
Til Formand Rie Bramsen
Kopi til :Sekretær&webmaster Johan Clausen
Vedhæftet godkendt vedtægter med stempel og underskrift.
Vedtægterne er godkendt af afdeling Plan, som har gennemlæst vedtægterne for planlægningsmæssige forhold. Vedtægterne kan eventuelt stride mod anden lovgivning.
Vedrørende §12, A. har afdeling Vand &Jord følgende forslag til ændring som I kan vurdere ved næste generalforsamling:
Det enkelte medlem har ansvaret for at opretholde funktionen af evt. dræn på egen grund. Herunder vedligeholde drænet, udskifte defekte drænrør samt evt. omlægge drænledninger, såfremt byggeri på grunden nødvendiggør det.
Venlig hilsen
Sønderborg Kommune Plan
Hanna Spilling
Planlægger, maa arkitekt
T: 8872 5702 hasp@sonderborg.dk - www.sonderborg.dk
Den 14. Juni 2014
Generalforsamlingen er vel overstået. Forslaget til de nye vedtægter blev vedtaget. Vedtægterne er sendt til Sønderborg kommune til godkendelse.
Læs beretningen fra generalforsamlingen under punktet GENERALFORSAMLING og se den nye bestyrelse under punktet BESTYRELSEN
vh. Johan
8. april 2014
Indkaldelse til generalforsamling i sommerhusforeningen Lærkemose.
Generalforsamlingen bliver i år afholdt den 2. fredag i juni måned 2014 - (vi vil på generalforsamlingen foreslå at den fremover bliver afholdt hvert år den 2. lørdag i juni)
Dato: Fredag, den 13. juni 2014 kl. 17.00 i telt i Lærkemose 177 hos Helene og Bent
Dagsorden vil blive lagt ud her på hjemmesiden.
Bestyrelsen holder møde den 24. april og tilrettelægger generalforsamlingen.
Vi arbejder med at lave nye vedtægter, og af disse vil det fremgå, at generalforsamlingen hvert år afholdes den 2. lørdag i juni måned.
Så er vi fri for at udsende indkaldelser.
Vedtægterne trænger til fornyelse og du få dem tilsendt pr. mail, efter vores bestyrelsesmøde. Så vi kan få dem med til debat/godkendelse på vores generalforsamling i år.
26. marts 2014
Det er jo blevet vedtaget, at dem som ønsker det, kan få ugetømning i højsæson.
Det bliver sådan, at den enkelte sommerhusejer skal tilmelde sig ugetømning og der bliver kun 1 valg
Ugetømning kan bestilles for 3 måneder. Man skal bestille for 1 sæson ad gangen.
Prisen er endnu ikke godkendt/vedtaget, men kommer til at ligge mellem 400-500 kr. for 3 måneder.
Så det er der nok ikke mange der gør, men udlejningsbureauerne ønsker ugetømning i højsæson.
Hvis man har behov for en større affaldsspand er priser som følger:
Den mindste, 190 liter, koster .................698,50 pr. år
Et nummer større, 240 liter koster............770,00 pr. år
Den store 370 liter koster....................... 988,00 pr. år
Så for 71,50 pr. år kan du få en større beholder. Det koster et gebyr at få den bragt ud.
Vedr. Kuberne.
Deres placering er i øjeblikket under behandling.
Det er helt sikkert, at vi skal have kuber i sommerhusområdet, idet vi skal sortere genbrugsaffald.
Men hvor skal de stå?
vh. Johan
2. februar 2014.
Sidste nyt vedr. Vandløbssagen.
Dette pkt. er med på dagsordenen for Byrådsmødet den 5. februar 2014.
5. |
|
Anmodning fra Venstre om optagelse af punkt |
Sagsnr.: 14/4372 - Åben beslutningssag
Sagsresumé
I henhold til lov om Kommunal styrelse § 11, fremsender venstres og DFs byrådsgrupper i mail af 24. januar 2014 anmodning om, at følgende punkt optages:
”Skovmose
I Skovmose sommerhusområdet på Sydals har der i årenes løb været gentagne problemer med oversvømmelse i forbindelse med kraftige regnskyl og skybrud.
Regering og folketing har bedt kommunerne forholde sig til de klimaændringer, der forventes at komme i de kommende år, med mere nedbør og såkaldte monster skybrud til følge.
Sønderborg Kommune vil gerne styrke turismen, og sommerhusudlejningen er en stor del af denne satsning.
Sommerhusene bidrager til kommunens økonomi, både ved betaling af grundskyld, samt den omsætning udenbys turister genererer i butikkerne.
Der har været flere tiltag til at løse problemstillingen i Skovmose, og kommunens forvaltning har været pennefører ved udførelse af projektforslag.
Det har ikke været muligt at fremme disse forslag grundet enkelte lodsejeres modvillighed og deraf følgende modarbejdning igennem opslidende klagesager.
Disse sager tager alle andre lodsejere som gidsler.
Derfor foreslår Venstre og DF følgende:
Byrådet pålægger Teknik og Miljø udvalget at fremlægge beslutningsforslag til løsning af afvandingsproblemerne ved Skovmose, samt oplæg til kommunal finansiering af samme.
Forslaget skal kunne fremlægges i byrådet i løbet af 1. kvartal 2014, således at projektet kan gennemføres i 2014.
Der nedsættes ligeledes en følgegruppe bestående af formændene for lodsejerforeningerne i Skovmoseområdet.”
Bilag:
.........................................................................................................................................................................................
23. januar 2014
Sidste nyt:
Fredag den 13. juni 2014 kl. 1700 indkaldes til den årlige generalforsamling i sommerhusforeningen Lærkemose.
Dagsorden bliver lagt ud på her på hjemmesiden ca. 1 måned før. Samt yderligere oplysninger.
Har du nogen forslag, som du ønsker behandlet på generalforsamlingen skal du sende en mail til formanden eller et bestyrelsesmedlem. Senest 14 dage før generalforsamlingen.
Vi vil gentage succesen fra sidste år med "Grillwagen og i telt"
Tilmelding på mail til et bestyrelsesmedlem, senest 14 dage før generalforsamlingen.
EFTERLYSNING - EFTERLYSNING - EFTERLYSNING - EFTERLYSNING - EFTERLYSNING
Vi vil gerne have nogen medlemmer til at stille op til bestyrelsen, da vi mangler nogen.
Vi holder normalt 2 bestyrelsesmøder om året.
Send en mail, hvis du er interesseret.
vh. Johan
Sekretær.
22.januar 2014
Vedr. vores kontingent til sommerhusforeningen.
I marts måned 2014 udsendes opkrævning af vores kontingent til sommerhusforeningen Lærkemose i alt kr. 400 pr. år.
Opkrævningen vil fremgå at din vand-opkrævning fra Sydals Øst Vandforsyning, idet der vil være en ekstra linje på dette indbetalingskort – hvor der står kontingent til sommerhusforeningen Lærkemose.
Hvis du betaler din vandafgift via banken (PBS) – så skal du ikke foretage dig noget. Så opkræves det automatisk sammen med vandafgiften, og vores kontingent bliver sat ind på vores bankkonto i Nordea, hvor vores kasserer Launy tjekker.
Vedr. Beslutning om oprettelse af et nyt landvindingslag med tilhørende vedtægter og områdeafgrænsning.
Der er modtaget 23 klager over dette projekt. (De er ikke medlem af digelaget og vil ikke være det)
Disse klager vil blive behandlet over 3 mødedage af taksationskommissionen.
Vores formænd er derfor blevet indkaldt til et orienterende møde med taktionskommissionsformand Poul Henrik Pedersen (dommer ved retten i Sønderborg. Da vores formand er forhindret, deltager jeg i dette møde, den 11. februar 2014 sammen med HG medlemmer.
Der vil på dette orienteringsmøde ikke blive mulighed for at komme ind på de enkelte grundejers individuelle synspunkter og problemer.
De 23 har alle fået et anbefalet brev med indkaldelse til dette møde.
Vandløbssagen står derfor på stand by, ind til dette projekt er færdig.
Johan Clausen
sekretær.
Den 8. december 2013.
Vedr. opkrævning af kontingent til vores sommerhusforening - Lærkemose.
(Alle moser har fået samme tilbud)
Der er indgået følgende aftale mellem Sydals Øst Vandforsyning og grundejerforeningen Lærkemose:
SØV - Sydals Øst Vandforsyning - vil fremover udsende marts opkrævning af grundejerforeningskontingent sammen med afregning af vand.
Ultimo april indsættes den samlede kontingent på den af grundejerforeningens konto med et fradrag på 5 % til dækning af SØV`s omkostninger.
Ved manglende kontingentindbetaling udsender SØV en rykker én gang. Bliver kontingentet ikke efter en passende frist betalt, sender SØV en opgørelse over restancerne til grundejerforeningen (kassereren).
Herudover er yderligere opfølgning af kontingentopkrævningen SØV uvedkommende.
Grundejerforeningen sender til SØV hvert år inden 1. januar oplysninger om kontingentets størrelse samt gadenavn og husnummer (fra og til både for lige og ulige numre)
Alle beboere skal opkræves for samme beløb, og der må ikke være undtagelser som fx gratister.
vh. Johan
Den 7. december 2013 (er udsendt pr. mail til medlemmerne)
Vedr. møde i Sønderborg Forsyning vedr. evaluering af 14 dages tømning.
Referat fra mødet vil blive lagt ud her på hjemmesiden.
Kort referat: (notater fra johan)
Nogen udlejere har for lille en skraldespand. Sønderborg Forsyning har haft kontakt med udlejningsbureauer, og ved, hvilke sommerhuse det drejer sig om.
Ingen tvivl om, at skraldespanden skal passe til det antal, som huset er udlejet til.
En alm. skraldespand er kun beregnet til 2 personer.
Der vil blive pålagt udlejerne at de skal have en skraldespand svarende til det antal personer, som man oplyser i udlejningskataloget.
Det koster 50 kr. om året at få 1 nr. større skraldespand. Den kan man få ved henvendelse til forsyningen - engangsgebyr er kr. 350,-
Man kan ikke selv køre ind og bytte.
Det var gratis at bytte til en større, da ordningen blev indført. Det har ca. 20 benyttet sig af i hele Skovmose.
Vedr. adgangsveje til skraldespand.
Når skraldemanden efterlader skraldespanden i indkørslen, er det fordi forholdene ikke er i orden.
Dette vil kommunen følge op på.
Åbningstiden på lossepladsen ændres formentlig så man kan komme af med sit skrald inden man tjekker ud - lørdag kl. 10.
Følgende blev drøftet og afgøres af kommunen og forsyningen i forening:
· Muligvis ugetømning i højsæson
· Muligvis får alle en ekstra beholder til pap-glas og dåser.
· Kuberne skal være tæt på brugerne (står der i miljøloven). Hver mose får måske et sæt kuber ved udkørselen ved postkasserne.
· Kuberne bliver måske inddækket med hegn/plankeværk/eller graves ned i kælderniveau. Der lægges fliser ??? De bliver måske fjernet derfra hvor de står nu.
Forsyningen har lavet fortegnelse over affald og hvad det indeholder.
Men intet af det anførte er vedtaget. Vi får hurtigt besked om beslutningen, idet der skal laves en ny renovationsplan for 2014.
.................................................................................................................................................................................
Udmeldelse af bestyrelsen:
Næstformand Gunnar Hansen har efter eget ønske valgt at melde sig ud af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning.
......................................................................................................................................................................................
Vedr. sidste nyt, som sendes ud til medlemmer på mail - eks. Jeres mening om skraldespande:
38 har svaret på mail.
36 var meget positive og har bakket op om, at der skal gøres noget i forbindelse med skrald omkring kuber og gabende skraldespande. Samt ejere som får fyldt deres skraldespand fra andre.
2 har givet udtryk for, at sommerhusforeningen driver hetz mod udlejere og mener ikke, at sommerhusforeningens bestyrelse skal blande sig i dette.
Vores formand Rie Bramsen har skrevet til 1 medlem:
"Jeg synes, at det er ærgerligt, at du skriver til samtlige medlemmer, inden du retter kritikken direkte til mig og evt. får en orientering - bestyrelsen har fået en invitation til at deltage i et evalueringsmøde med Sønderborg Forsyning, hvor Johan deltager, da jeg er forhindret"
Med venlig hilsen
Rie Bramsen.
.................................................................................................................................................................................
Vedr. udsendelse af mail til medlemmerne.
Såfremt der er medlemmer som ikke ønsker denne orientering, skal de rette henvendelse til mig (sekretær) og jeg vil slette dig fra maillisten.
1 medlem har tilkendegivet, at der sendes for meget ud.
Johan Clausen
sekretær & webmaster.
15.11.2013
15.11.2013
Vedr. vandløbssagen.
Skrevet af Eigil Lauridsen. som var til valgmøde i Lysabild sammen med Henning Jepsen (HJ)
NYHEDSBREV.
Denne e-mail fremsendes som orientering til de grundejerforeninger, som i H&G samarbejder om Vandløbssagen.
Denne e-mail kan udsendes til medlemmerne.
(Uanset at Fyrremose har frasagt sig samarbejdet i H&G i sager som indbefatter offentlige instanser (Vandløbssagen – Vindmøllesagen – Birkepøl projektet m.v.), så er nævnte grundejerforening påført som CC, idet indholdet formodes at kunnen være interessant for også denne forenings medlemmer, idet indholdet næppe for nuværende er tilgængeligt via den nye samarbejdspartner - sammenslutningen af Sommerhusejere.)
Vandløbssagen.
Underskriverne havde i aftes indfundet sig til et velbesøgt valgmøde i Lysabild, hvor byens borgmesterkandidater fra V og S var tilstede. Hvad nogen måske er vidende om, så har specielt en af medunderskriverne været ihærdig med hensyn til at sørge for, at forvaltning og ledende politikere (ingen nævnt eller glemt) nu også har forstået alvoren i indholdet i vor seneste skrivelse.
HJ stillede spørgsmål til panelet ud fra vor skrivelse til Teknik & Miljøudvalget af 20.09.2013. Det er den skrivelse som Fyrremose har frasagt sig meddelagtighed i efterfølgende.
Opfordringen fra spørgeren var den klare, at kommunen nu måtte se at tage over, idet der via det fremsendte er ført dokumentation for, at byggemodningen, trodsede alle advarsler og indsigelser i 2005, er hovedårsagen til oversvømmelserne. Følgerne heraf er, at sommerhusejerne er pisket til at løse et problemet, som i det store og hele kan føres tilbage til undladelser i Sydals kommunes tid.
Ordstyreren, Torben Ølholm, gav først Peter Hansen (V), ordet. Denne indledte med at konstatere, at der er tale om en ulykkelig sag, hvor adskillige ikke kan få forsikret deres ejendom, og uanset faldende priser, så er køb og slag mere eller mindre gået i stå.
Det må vi som kommune se at få løst, andet kan vi ikke være bekendt.
Erik Lauritzen (S), lod sig nok lidt overliste at ovennævnte kommunale løsningstilsagn, men efter at han i Peter Hansens indlæg havde sagt frem for sig - hvorfor kommer det lige nu - så fattede han sig, og henvendt til en på bageste række sagde han, ja det burde jo være en fra gammel Sydals kommune som skulle redegøre for, hvorfor den kommunale indsat har været så dårlig, at oprydning nu er nødvendig. (Det var i hvert fald meningen med det sagte, men næppe helt ordret).
På opsummering af dirigenten, der ville vide om S var på linje med Peter Hansen, så tilsluttede Erik Lauritzen sig Peter Hansens tilsagn med nogenlunde ordvalget, det bliver vi nødt til at få set på og løst.
Karen Damm (egen liste) var helt på linje med Peter Hansen, det må vi straks se på, når det nye byråd træder sammen – tilsyneladende regner hun med valg.
Ole Stiesen (Fælleslisten - afløste fru borgmesteren) tilsluttede sig de øvrige og gav tilsagn om, at ville medvirke til en kommunal løsning. Han var ydermere interesseret i at få belyst, om og hvor der evt. kan placeres et ansvar.
For god ordens skyld – det blev ikke bekendtgjort hvilken kommunal løsning, der tænkes på.
Lise Kristensen JV har her i formiddag ringet til HJ med ”nyheden” om, at politikerne nu vil gå ind og løse opgaven. Hun opfordrede til at læse JV på søndag.
Vandløbssagen – (lille status for behandling af indsigelser).
Kommissionen som behandler indsigelserne omkring de nye vedtægter til Digelaget er oplyst bestående af 3 heltidsansatte, som kun kan holde møde hver tirsdag eftermiddag, og herunder behandle 4-5 indsigelser.
Så ting tager tid. hvilket panelet på vælgermødet lige blev opdateret om, som værende ganske urimeligt.
Næste møde.
Tja – et bud er, når vi får skriftlig respons på vor skrivelse/andet skriftligt.
Den 27. oktober 2013
Vedr. Vandløbssagen.
HG har sendt et brev til Sønderborg Kommune og krævet, at de afholder udgifter i forbindelse med Vandløbssagen.
Vi har haft aktindsigt i den dokumentation som ligger i akterne fra Sydals kommune.
Fyrremose har valgt at melde sig ud af HG vedr. samarbejdet omkring Vandløbssagen.
Her kan du læse notatet
Notat til Teknik & Miljø Udvalget
Vedr . Skovmose, henvendelse fra dele af grundejerne til Teknik & Miljø Udvalget
_____________________________________________________________________
Grundejerne:
Grundejerne i Skovmoseudstykningen har rejst en vandløbssag, der skal forsyne området med nye
afskærende grøfter til overfladevand. Sagen kører nu på andet år på grund af stor uenighed blandt de enkelte
grundejere. Senest er der sendt en henvendelse til alle medlemmer af TMU.
Der er seks grundejerforeninger samlet i en paraplyforening H&G (Hus-og Grundejerforeningen Skovmose).
Den ene grundejerforening har efterfølgende oplyst, at de ikke kan betragtes som medunderskrivere på
henvendelsen til kommunen.
H&G henvender sig med krav om, at alle omkostninger ved vandløbssagen afholdes af kommunen. Der er
indtil nu afholdt udgifter på ca 1. mill. kr til forundersøgelser, skitseprojekt, fordelingsnøgle-udkast og
tilhørende møder. Kommunen står pt i forskud med disse udgifter i henhold til vandløbsloven § 25.
H&G begrunder det i kritisabel sagsbehandling fra Sydals Kommune ifm den nyeste udstykning, hvor der i
lokalplanen tillades nedsivning af overfladevand fra veje og tage på trods af indsigelser.
Desuden påtales omlægning af et rørlagt vandløb, som ved byggemodningen er blevet lagt i zig-zag.
Selv om det ikke er en del af den nuværende problematik advarer grundejerne mod at gennemføre et muligt
vådområdeprojekt i det nærliggende Birkepøl.
_____________________________________________________________________
Forvaltningen:
Forvaltningen har sagsbehandlet ud fra vandløbsloven, som pålægger vandløbsmyndigheden (kommunen) at
fordele udgifterne blandt de grundejere, som har nyttevirkning af det givne projekt - i dette tilfælde
sommerhusejerne.
Spørgsmålet om lokalplanproceduren i Sydals Kommune indgår ikke i vandløbssagen.
Der er tale om privat ejet jord, som er udstykket og solgt som byggegrunde af et privat firma. Nedsivning af
vand fra vejene er projekteret for udstykkeren af det rådgivende firma Sloth Møller A/S.
Forvaltningen har foretaget en teknisk beregning af vandføringsevnen ved den omtalte zig-zag rørledning.
Den viser, at der ikke sker forringet gennemløb på grund af ændringen i rørene.
Vådområdeprojektet ved Birkepøl har været gennem en foreløbig teknisk forundersøgelse, som viser, at der
ikke vil ske negativ påvirkning af sommerhusområdet. Ved projektets videre forløb vil afvandingslaget og
dermed sommerhusejerne blive inddraget i projektets evt. gennemførelse.
_____________________________________________________________________
Juridisk vurdering:
På grund af den rejste særlige problematik omkring Sydals Kommunes myndighedsrolle har forvaltningen
sendt sagen til juridisk vurdering af, om Sønderborg Kommune har pådraget sig noget ansvar som følge af
sagsbehandlingen i Sydals Kommune. Forvaltningens udredning til Codex advokater, adv. Mads Kobberø,
vedlægges dette notat.
d.
Du kan læse samtlige skrivelser på hjemmesiden hos www.grundejerforeningenskovmose.dk
vh. Johan
29. juni 2013
Beretningen er lagt ud på hjemmesiden.
Til orientering var der nogen indkomne forslag vedr. naboskel - indkørsel -. beskadigelse af hæk og en ny forespørgsel vedr. perlegrus.
Bestyrelsen har besluttet at forespørgslen vedr. skelsten ikke er vores opgave, og et bestyrelsesmedlem har (som privatmand) af Landinspektøren fået de nødvendige mål/kort over stedet. Dette kort med skelstenenes placering er udleveret til parterne, og de vil så selv løse problemet.
Vedr. striden om perlegrus har den implicerede part for ca. et år siden fået et skriftligt afslag med et forlig, men dette blev ikke godkendt. Bestyrelsens klare svar var: "I dette området kan de få samme belægning/grus som alle andre".
Et medlem, som vi ved hvem er, har tildækket vores nabohjælpskilt, og anmeldt til kommunen, at vi (jeg) har opsat det ulovligt Nabohjælp-skilt. Man skal have kommunens tilladelse til at opsætte skilte, før man sætter det op.
Men vi har en mundtlig tilladelse og får den selvfølgelig på skrift.
Det er meget beklageligt, at et medlem gør dette, og vi anmoder om, at såfremt der er nogen problemer, så kontakt et bestyrelsesmedlem.
Håber nu at dette medlem rengør tavlen for rester af klæbebånd.
Vi har holdt møde i HG i går og der var 18 punkter på dagsorden.
Referat kan læses på Skovmoses hjemmeside.
Det vigtigste fra HG mødet er, at vores nye fælles ordensregler for hele Skovmose er godkendt af kommunen. Vi har godkendt dem på en tidligere generalforsamling.
De gamle ordensregler er derfor slettet.
Du kan læse de nye ordensregler ved at klikke ind på fanebladet på forsiden: Ordensregler.
NB: Har sendt foto af vores skilteskov til Sønderborg Kommune og de har gjort opmærksom på, at "skilteskoven ved landkanalen" ikke er i overensstemmelser med gældende regler - skal lovliggøres hurtigst muligt.
20 km skiltet og indkørsel forbudt er pillet ned. Nabohjælp skiltet sidder nu lovligt på bøjlen ved landkanal.
Undertavlen ved stopforbud må ikke være på tysk. Også pillet ned.
Der skal opsættes en ny tavle C 22.1 (motorkørsel forbudt) i stedet for indkørsel forbudt. Så må vi bruge vores undertavle: Privat område - beboerkørsel tilladt)
Så nu efter mange mange år - bliver det lovligt.
Vedr. Nabohjælp: Der er mange som ikke er med i denne ordning. Du skal gå ind og tilmelde dig på hjemmesiden www.nabohjælp.dk.
Der har været en del presseomtale omkring vigtigheden af nabohjælp. Men vi kan jo ikke tvinge folk til at være med.
Læs mere om det længere nede på denne side.
Johan
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12. maj 2013
Hermed indkaldes til generalforsamling i sommerhusforeningen Lærkemose, til afholdelse fredag den 14. juni 2013 kl. 17.00
Dagsorden sendes til hvert enkelt medlem pr. mail.
Medlemmer som ikke har mail får sendt indkaldelsen pr. post.
Opdateret den 20. marts 2013.
Der er kun ganske få, som har været inde på hjemmesiden www.nabohjælp.dk og der oprettet en profil, for derefter af være med i Nabohjælp.
Hjemmesiden virker fint, men du skal selv gå ind og tilmelde/oprette dig.
Vedr. Vandløbssagen og den nye høring vedr. Digelag og pumpelag, skal du følge slagets gang på hjemmesiden hos "storebror"
www.grundejerforeningenskovmose.dk
vh. Johan
......................................................................................................................................
Kære naboer: Indlæg fra 11. december 2012.
Kriminaliteten stiger ca. 45 procent her op til jul - og hvad skal man gøre, for at sikre sig mod indbrud? Købe en alarm, opsætte videoovervågning eller lave nabohjælp?
Det sidste nye tiltag er NABOHJÆLP, hvor du selv skal gå ind på den nye hjemmeside www.nabohjælp.dk , og oprette en profil.
Jeg har sendt dette rundt til alle med kendte mobil telefonnumre.
Der er flere som allerede har oprettet nabohjælp. Det fungerer via SMS.
Der er en meget udførlig vejledning på denne nye hjemmeside.
Det kan være et tegn til tyveknægten, at den tomme skraldespand nu ligger ned. Det har Sønderborg Forsyning jo valgt. For så kan de jo se, at den er tom.
Men tyveknægten er meget snu. Han kender alle fiduser.
Den enkelte husejer skal derfor selv være opmærksom på at sikre sig mod indbrud og hvorvidt det hjælper at lade skraldespanden stå ude eller ej, kan vi da godt være i tvivl om.
Men støt om om NABOHJÆLP.
God jul til alle
Med venlig hilsen
Rie Bramsen, formand
Johan Clausen, webmaster.
______________________________________________________________
NB: Hvis du ikke kan komme af med dit gamle skraldestativ, vil Tage fra Jydske Vestkysten gerne hjælpe dig.
Du skal blot aflevere det i indkørslen ved Tage´s sommerhus
LÆRKEMOSE 123.
Men det skal være tomt for affald.
_______________________________________________________________
Den13 November 2012
Her i sommerhusområdet har allesammen fået en ny affaldsbeholder på 190 liter, medmindre, du har bestilt en anden.
Sønderborg Forsyning siger klart, at hvis man lejer ud eller bor fast i sommerhuset, er en beholder på 190 liter for lille. Så skal du vælge en beholder på 240 liter.
Hvis du har en stor familie eller et stort sommerhus til 4 - 8 personer, skal du vælge en beholder på 370 liter.
Du skal betale ca. 150 kr. om året for at bytte til en større beholder, men disse priser er endnu ikke helt på plads.
Husk at beholderen nu kun tømmes hver 14. dag.
Den nye beholder til dagrenovationsaffald erstatter den sorte plastiksæk, som var på 110 liter.
Der har været delte meninger om, hvad der må lægges i den nye beholder - svaret er enkelt:
KUN KØKKENAFFALD.
ALT ANDET AFFALD - SOM KAN BRUGES TIL GENBRUG:
- PAPIR, AVISER OG REKLAMER
- PLASTFOLIE OG -POSER
- PAP OG KARTON, DÅSER OG TING AF METAL
- PLASTEMBALLAGE SAMT FLASKER OG GLAS,
SKAL LÆGGES I DE MILJØSTATIONER DER STÅR LANGS MED SKOVMOSEVEJ.
Placering og adgangsvej til affaldsbeholderen:
På selve grunden skal din adgangsvej overholde følgende: Her er et udpluk af regler. Du kan læse dem alle på www.sonfor.dk
- adgangsvejen skal være jævn med fast underlag, asfalt, beton, fliser eller lignende (grus og skærver er ikke fast underlag) Dette gælder også i sommerhusområder.
- der skal være fri passage hen til beholderen - ingen cykler, barnevogne eller andre forhindringer.
- adgangsvejen skal være ca. 1 m bred, så skraldemanden kan køre med beholderne.
- Hvis der er trapper, skal disse være udstyret med køreramper
- Træer og buske skal beskæres, så de ikke er til gene for skraldebilen.
- Kørevejen skal være jævn og som minimum have et frirum på 4 m i bredden og 4 meter i højden.
Kan du som grundejer ikke overholde kravene til adgangsforholdene, så skal beholderen stilles frem til vejen inden kl. 06.00 på tømningsdagen.
Tømningsdag i Lærkemose er om mandagen og 1. dag er den 1. oktober 2012.
Har du spørgsmål, eller er din beholder ikke blevet tømt , så kan du kontakte Sønderborg Forsyning på tlf. 8843 5319 eller 8843 5328.
Jeg har været i kontakt med administrationen - Sønderborg Forsyning og de udtaler helt klart, at såfremt adgangsvejen og adgangsforholdene ikke er i orden, bliver beholderen ikke tømt.
Det er acceptabelt, at beholderen står op til 20 m inde på grunden, men adgangsvejen hen til beholderen skal være med fast underlag - ikke en grusbelagt indkørsel.
Johan Clausen
Webmaster.
Den 12.august 2012
Vi havde bestyrelsesmøde den 30. juni, og blandt punkterne evaluerede vi generalforsamlingen.
Næste års generalforsamling er fastlagt til den fredag den 14. juni 2012 kl. 17.00 i telt hos Helene og Bent.
Hvis du har et godt forslag til, hvordan vi skal afholde vores generalforsamling, så send en mail til et bestyrelsesmedlem.
Hver måned den 1. vil jeg lægge nyheder ind på hjemmesiden. I vil ikke fremover få en mail, at der er lagt nyt ind.
...................................................................................................................................................
Vedr. generalforsamlingen 2012
Vi havde generalforsamling den 15. juni og fik en ny bestyrelse. Der var 40 fremmødte. Rie Bramsen blev vores nye formand og Gunnar er ny næstformand.
Inge fortsætter som kasserer og Launy Luckmann, som er vores nye medlem i bestyrelsen, er blevet sekretær.
Hans Jørn fortsætter som suppleant. Helene Petersen og Claus Frederiksen er vores nye revisorer. Johan er webmaster.
Launy er vores mand i HG og Digelag.
Johan fortsætter i Vandløbsudvalget til det hele er på plads og afsluttet.
Johan
Webmaster.
____________________________________________________________________________________
Vedr. Vandløbsplanen.
Klik ind på hjemmesiden: www.grundejerforeningenskovmose.dk
og følg forløbet i vandløbssagen på denne hjemmeside.
Det vil være dobbeltarbejde, hvis jeg skal tage referat fra deres hjemmeside, og så lægge det ind på vores egen hjemmeside.
Jeg er med i Vandløbsudvalget.
I HG og i arbejdsgruppen er det aftalt, at alt hvad der sker og aftales, kan følges på Skovmoses hjemmeside, hvor Henning Jepsen er formand.
Allan Gellert er Webmaster på hjemmesiden.
Eigil Lauridsen har ikke ønsket at fortsætte som formand for HG.
Når alle generalforsamlinger er overstået bliver der indkaldt til nyt møde i HG, hvor man vil vælge en ny Formand.
Fungerende formand er Sten Jønsson fra Rønnemose.
GOD SOMMER TIL ALLE.
JOHAN

ØVRIGE NYHEDER.

Vejene er blevet repareret og træer og buske er beskåret.
_______________________________________________________________________
Vedr.: Muldvarpe.

Muldvarpene holder stadig forårsfest.
Det kan du se, hvis du kigger på nogen af sommerhusgrundene.
Nogen steder, er der mange skud.
Du skal selv bekæmpe dine muldvarpeskud. Det har vi drøftet flere gange i foreningen. Det nytter ikke noget, at det kun er din nabo, som gør det.
Hvis du ikke vil benytte fælder/sakse, så kan du købe KARBID, som er et naturprodukt. En dåse, str. ca. 3/4 liter, koster rundt regnet 100 kr. i et byggemarked.
Fyld et stykke karbid ned i muldvarpeskuddet - dæk hullet til, og hæld vand på, og det syder og bobler. Gassen fordeler sig i gangen.
Det er i følge Google meget effektivt.
_______________________________________________________
Vedr.: Hunde:

I lov om hunde står der, at hunde skal føres i ”bånd, der skal være så kort, at hunden
holdes tæt ind til ledsageren”.
Prf. 4:” Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende
gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunde indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne”
Prf. 6:”Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger,
der efter forholdene må anses for påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade”.
I vores område findes der hunde (hundeejere), der klart overtræder prf. 4.
Så hvis du bliver forstyrret af en hund, og en fornuftig snak med ejeren ikke hjælper, så skal du ringe til politiet.
Der er opsat skilte med at hunde skal føres i snor, samt skilte med, at hundes efterladenskaber skal samles op. Også på tysk.
Vi har med vilje sat skiltene nede i en højde, så hunden også kan læse dem.
DU SKAL IKKE KLAGE TIL BESTYRELSEN, HVIS DIN NABOES HUND GØER, ELLER HAN SPILLER HØJ MUSIK.
|